Saturday 5 May 2012

AkHIrNyA AkU tAhU...

akhirnya habis juga untuk semester 3 ni...alhamdulillah,syukur kerana aku berjaya untuk menghabiskan sem ini...aku juga bersyukur kerana aku masih bernyawa dimuka bumi ini...aku juga ingin beryukur atas apa yang aku dapat dalam seharian ini...

aku tahu banyak benda yang terjadi dalam kehidupan seharian aku..misalnya teman baik aku...i know that she hurt...but she never show it to her family...aku tahu dia begitu bimbangkan ibu...namun ini semua kuasa tuhan dan tidak ada siapa yang boleh mengubahnya..andai DIA memberikan kesihatan untuk kita maka akan ada jua kesakitan untuk kita...aku tahu kesakitan yang dialami oleh ibu teman baik aku...kerana mak aku juga turut mengalaminya namun tidaklah sehebat sakitnya ibu...baru-baru ni,ibu dimasukkan kehospital dan ditahan hampir 2 minggu...dan teman baik aku yang menjaganya,mungkin dia letih namun dia harus kuat untuk ibunya...bukan tidak ada adik-beradik yang lain namun...dia yang perlu bertanggungjawab untuk semua...beberapa hari ketika ibu diwad,aku mendapat berita dari dia yang mengatakan...ibu mengalami pendarahan dilehernya,kemungkinan effect daripada operation yang dilakukan...dia mengatkan bahawa dia menyesal kerana dia yang sign untuk pmbedahan ibunya,aku hanya mampu untuk memberi kata-kata semangat supaya dia tidak terus menyalahi dirinya...kemudian aku mendengar berita gembira bahawa ibu telah pun dibenarkan keluar hospital...alhamdulillah,syukur kepadaNYA....

aku tahu...dan aku faham,namun jika aku berada ditempat teman baik aku...mampukah aku untuk menjadi kuat dan tabah sepertinya...mungkin jua aku boleh dan mungkin juga tidak....kerana aku bukannya dia...aku kini belajar untuk menjadi lebih matang dari dulu..kuat dari dulu dan berani dari dulu....
akhirnya aku tahu yang aku memang perlu kuat...jika beginilah keadaan aku dan keluarga...ya aku memang perlu tabah dan sabar dalam menjalani hidup ini...aku rasakan bagai tiada hentinya derita ini.....

pernah kupujuk diri ini....
disebalik derita ini....
pasti ada hikamah menanti...
namun,apa yang aku dapati...
hanya derita demi derita...

derita....

yang terus-terusan menimpa..
entah bila penghujungnya...
apakah ini rahmat penebus dosa...
atau bala yang bertimpa-timpa...
oh tuhan,berikanlah aku jawapannya...

No comments:

Post a Comment